Neergeschoten Britse bommenwerper stort neer bij Huize Padua

  
Locatie neergestorte Halifax (op het terrein van Huize Padua).

Op 27 januari 1943 om 21.08 uur stortte een viermotorige bommenwerper brandend neer aan de bosrand in de Heerevelden, juist achter het observatiepaviljoen van de psychiatrische inrichting ‘Huize Padua’.
Deze viermotorige bommenwerper, de Halifax B Mk. II (DT721, codenaam MH-J) van het 51 Squadron, explodeerde al voor het neerkomen waardoor de brokstukken over een groot gebied verspreid raakten. Enkele grote stukken van het vliegtuig kwamen neer op het Gemertse deel van de Heerenvelden bij het kerkdorp Handel. Op het terrein van Huize Padua in de gemeente Boekel was een aantal brandbommen gevallen die zonder schade aan te richten uitbrandden. De grotere brokstukken bleven nog lange tijd branden. Daarbij vonden af en toe explosies plaats.
De Halifax had Düsseldorf als doel gekregen en was om 17.50 uur die avond opgestegen van het vliegveld  Snaith in Yorkshire. Op weg naar Düsseldorf werd het, boven de gemeente Boekel, onderschept en neergeschoten door een Bf 110 nachtjager van 3./NJG 1 van Fliegerhorst Venlo, gevlogen door Oberleutnant Manfred Meurer. Tot circa 03.00 uur werd de bewaking van het wrak door de politie van Boekel en Gemert uitgevoerd. Daarna nam de Wehrmacht deze taak over.
Bij het ochtendgloren werden in de omgeving van het wrak de lijken van de Amerikaanse piloot van het toestel, Warrant Officer Lawrence O’Neill Weakley, de Australische luchtschutter Flight Sergeant Louis James Hammond en dat van de Britse bommenrichter Sergeant John Alexander Daragon gevonden. Gezien hun deels ontplooide parachutes waren zij zeer waarschijnlijk te laat gesprongen. De stoffelijke overschotten werden door de Duitsers geborgen en begraven op het geallieerde deel van het kerkhof ‘De Oude Toren’ te Woensel.
Het lichaam van Weakley werd na de oorlog naar de Canadese erebegraafplaats in Groesbeek overgebracht, graf XVI F14.
Daragan en Hammond liggen begraven op de Algemene Begraafplaats Woensel, graf JJB 3 JJB 5.
De overige vier bemanningsleden overleefden de crash en werden krijgsgevangen genomen door de Duitsers: piloot Peter Best, boordwerktuigkundige Bob Hough, navigator Cliff Street, en radiotelegrafist Eric Purnell.

De Handley Page Halifax was een bommenwerper ontworpen door de Britse vliegtuigfabrikant Handley Page. In WO2 was het, samen met Avro Lancaster en Short Stirling, een van de belangrijkste viermotorige zware bommenwerpers van de Royal Air Force.
Er zijn in totaal ca. 6180 exemplaren gebouwd.

De Halifax was een multifunctioneel vliegtuig. Het vliegtuig werd gebruikt voor bombardementen, het leggen van mijnen, het verstoren van vijandelijke radar en maritieme verkenningen. Het toestel sleepte Horsa-zweefvliegtuigen en werd gebruikt bij luchtlandingsoperaties.[5]

In 1940 kwamen de eerste toestellen de fabriek uit. De eerste missie was op 11 maart 1941 op Le Havre. Tijdens het bombardement op Keulen van 30 op 31 mei 1942 werden veel Halifaxen ingezet. Nadien volgden soortgelijke aanvallen op Essen en Bremen. Het toestel was ook verantwoordelijk voor de vernietiging van V1-lanceerinstallaties.

Grens Boekel- Gemert, Halifax