Stoof en vuurtest

Voetenstoof

Door Toon Wassenberg
Tijdens de energiecrisis van 2023 kwamen tal van bezuinigingstips voorbij. Een daarvan was bedoeld om je voeten warm te houden als je in een koude kamer stil op de bank wilde zitten. Plotseling kwamen er aanbiedingen van pompeuze elektrische voetenwarmers voorbij, en zagen we mensen op de bank zitten met dekens over de knieën. De aloude voetenstoof met daarin de hete kooltjes uit de kolenkachel zou ook niet misstaan hebben. Onze voorouders beschikten niet over vloerverwarming, en waren zuinig met het stoken van de kachel. Zeker steenkool moest worden aangekocht. Dus werd er veel kou geleden, en velen hadden last van stramme leden.

Vuurtest

De oplossing toen was een houten stoof om de voeten op te zetten, en in die stoof stond dan een vuurtest, een vierkant gebakken kom van aardewerk met een oor, met daarin geschept een aantal gloeiende kooltjes uit de kachel. Om de warmte binnenboord te houden drapeerde men een wijde rok of een deken eromheen. Die stoven, soms fraai versierd met houtsnijwerk, zijn in grote aantallen bewaard gebleven. Een test is natuurlijk veel kwetsbaarder, en daarvan zijn er vele verloren gegaan. Op de heemkamer zijn voorbeelden van deze stoven te zien.